אחריות פינוי פסולת אלקטרונית

אחריות פינוי פסולת אלקטרונית מכיוון שאם לפחית שתייה ממתכת לוקח 100 שנה להתכלות, מה קורה לסוללה? חשבתם על זה? כמה זמן לוקח לסוללה להתפרק ובעצם מה המחיר של "הפלא" הזה לטבע.

המחיר מסתבר הוא כבד. היא משחררת חומרים רעילים מאוד לאדמה ולכן יש היום חוק של איסוף פסולת אלקטרונית, כדי למנוע מחומרים רעילים של כל מיני מוצרי אלקטרוניקה לחלחל לאדמה ולזהם אותה ואת מקורות המים.

החוק לאיסוף פסולת אלקטרונית, נכנס לתוקף במרץ 2014. מטרות החוק הן לצמצם את הפסולת האלקטרונית המושלכת לטבע, ולמנוע את ההטמנה שלה. בנוסף בחומרים של פסולת אלקטרונית אפשר להשתמש שוב, וזהו צעד חסכוני שיש לו כמובן גם קשר למיחזור, לכן לאיסוף פסולת אלקטרונית יש כל מיני סיבות והיבטים. החוק של איסוף פסולת אלקטרונית, מסדיר את נושא הטיפול בציוד אלקטרוני וחשמלי, גם בהטלת אחריות פינוי פסולת אלקטרונית על היבואנים והיצרנים המחויבים לאיסוף מסוים של מוצרים אלקטרוניים שהם משווקים.

ממה מורכבת פסולת אלקטרונית?

פסולת אלקטרונית כוללת מכשירים או ציוד המופעלים ע"י חשמל או שדה אלקטרומגנטי. בנוסף זה יכול להיות גם ציוד או מיכון שהמטרה שלו היא לבצע מדידה או העברה של שדה או זרם חשמלי.

פסולת אלקטרונית יש לציין מורכבת מכל מיני רכיבים וסוגי מכשירים רבים. כ-50% ממנה הם ברזל ופלדה, 20% פלסטיק, 10% ממנה הם מתכות שונות, 3% מעגלים מודפסים. בגלל מורכבותה של הפסולת האלקטרונית, יש צורך לטפל בה בצורה מפולחת לפי הרכיבים, החומרים השונים וסוגי הרכיבים שלה. איסוף פסולת אלקטרונית נעשה כמובן כדי לצמצם את ההשפעה השלילית שיש לה על הזיהום הסביבתי וזיהום מי תהום, אבל גם כדי למחזר רכיבים יקרים שלה שהם בעצם נוצרים במקור מהטבע אבל כמובן עוברים עיבוד והתאמה לצרכים.

בכל שנה יש בישראל כ-130,000 טון של פסולת אלקטרונית, כאשר הנתון הזה הולך וגדל ובאחוזים הוא גדל יותר מאשר הפסולת הכללית. ככל שהמדינה יותר מפותחת ועושה שימוש בטכנולוגיה לסוגיה כך כמות הפסולת האלקטרונית גדולה.

לשיחה חוזרת מלאו את הפרטים

אחריות פינוי פסולת אלקטרונית על המשווקים והיצרנים

מעבר לנושא של איסוף פסולת אלקטרונית, קובע החוק מראש תקנות המחייבות יצרנים, משווקים או יבואנים של ציוד אלקטרוני לסייע בנושא של איסוף פסולת אלקטרונית.

  • בתי עסק שמוכרים סוללות או מצברים, מחויבים להחזיק מתקן לאיסוף מוצרים אלה שיצאו מכלל שימוש.
  • יבואנים, משווקים או יצרנים של ציוד אלקטרוני, יהיו חייבים כל שנה, למחזר 50% ממשקל הציוד האלקטרוני שמכרו.
  • יצרנים או יבואנים של מצברים וסוללות יהיו חייבים על פי החוק למחזר בין 25-35% מצברים וסוללות מדי שנה
  • . ספקים, משווקים או מוכרים של מוצרי חשמל, יהיו חייבים בפינוי מוצר זהה למה שסיפקו מבית הלקוח, וזאת ללא תשלום.
  • כל רשות מקומית תהיה חייבת ליצור קשר עם תאגיד לפינוי פסולת ולהקים מתחם של פסולת חשמלית ואלקטרונית בתחומה, לשם ייעשה איסוף כל הפסולת האלקטרונית.
  • גם ההפרדה והמיון בין סוגי הפסולת האלקטרונית הביתית, הנם באחריות הרשות המקומית.
  • כל הפעולות הללו תימשכנה עד לשנת 2020 אז יהיה אסור בתכלית האיסור להשליך כל סוג של פסולת אלקטרונית או חשמלית לאשפה.
  • חוק איסוף פסולת אלקטרונית קובע סטנדרטים לטיפול ופינוי של פסולת אלקטרונית.
  • יבואנים ויצרנים יחויבו בפרסום מדריכים לגבי שימוש מיחזור פסולת אלקטרונית ושימוש חוזר בה.

מוזמנים לקרוא בנוסף:

שירותי מיחזור נוספים:

אודות שורו

חברת שורו – מיחזור אלקטרוניקה, הינה מהחברות המובילות בישראל בתחום מיחזור פסולת אלקטרונית (Electronic Recycling).
החברה אוספת מגוון ציוד ופסולת אלקטרונית, מחשבים, ציוד תקשורת, סוללות ומצברים, מחברות, מפעלים וארגונים גדולים לצורך מיחזור ידידותי לסביבה.

פרטי יצירת קשר

מלאו את הפרטים בטופס:

הפתרונות שלנו בסרטון קצר

סרטון מיחזור אלקטרוניקה
נגן וידאו
דילוג לתוכן