פסולת אלקטרונית סכנות ופתרונות

כאשר אנו מסתכלים על המחשב שלנו או על הטלפון החכם במבט על המארז החיצוני הם אינם נראים מסוכנים בכלל. אבל מה שקיים בפנים מהווה איום חמור על הסביבה, בעלי חיים ובני אדם.
מוצרים אלקטרוניים עמוסים במתכות כבדות, חצאי מתכות ותרכובות כימיות שונות העלולים לדלוף לתוך הקרקע ולהיות מסוכנים. מתכות וכימיקלים כמו עופרת, כספית, נחושת, ברום, ניקל ואף ארסן נוכחים בתוך מגוון רחב של מוצרים אלקטרוניים.

רבים מהכימיקלים והמתכות הללו ידועים כגורמים למצבים בריאותיים חמורים כמו סרטן, סוכרת, תפקוד קוגניטיבי לקוי, איברים שנפגעו ועוד. כאשר מטפלים בצורה לא מבוקרת בפסולת אלקטרונית המוצרים לעתים קרובות עלולים להישבר ולחשוף את המבנה הפנימי שלהם על כל הכימיקלים והמתכות שנמצאות בו.

אומנם הכמויות הן מזעריות אך במצטבר הם מהווים סיכון גדול מאוד. היקף הצריכה של מוצרים אלקטרוניים נמצא בעלייה מתמדת ברחבי העולם. הסיבות לכך נעוצות בפיתוחים טכנולוגיים שמשדרגים את המוצרים בקצב מהיר.

לצד מחירים נמוכים שמתדלקים את השוק בסחורה משומשת שלפני שנה הייתה המילה הטכנולוגית האחרונה. קצב הצריכה הגובר מכתיב את קצב ההחלפה הגואה וכך נוצר זרם הולך וגדל של פסולת אלקטרונית.

הפוטנציאל הכלכלי שטמון בתהליך פינוי פסולת אלקטרונית בחלק מהרכיבים האלקטרוניים מוביל "לשחיטת" הפסולת תוך התמקדות בשווי הכלכלי ואפס התחשבות בהשלכות ההרסניות על כדור הארץ.

פעילויות כמו הטמנה ושריפת פסולת אלקטרונית מובילות לפגיעה קשה בטבע ובאדם. כיום מומחים מעריכים שרק 15% מהפסולת האלקטרונית בעולם זוכה לטיפול מבוקר וסביבתי בעוד רוב הפסולת מטופלת בצורה כלכלית גרידא ללא שיקולים של הנזקים העצומים לסביבה.

חומרים מסוכניםשימושיםהשפעות בריאותיות
כספיתסוללות, רגשים, ציוד רפואי ציוד תקשורת.רעיל, פגיעה במוח, במערכת העצבים, בכבד ובכליות
ארסןנורות LED, רכיבים אלקטרוניים.מסרטן, פגיעה במערכת העצבים, מחלות עור.
קדמיוםמתגים, סוללות.רעיל, פגיעה בכליות ובמבנה העצמות.
נחושתכבלים, לוחות PC, חיווטים.עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה בכבד ובכליות.
עופרתמצברים, צגי CRT רעיל, עלול לגרום לעיוותים ולפגיעה במערכת העצבים. 
ברום (מעכב בעירה)לוחות PC, רכיבי פלסטיקפגיעה בכבד, במערכת החיסונית ובתפקודי המוח.
ביפיניליםקבלים, שנאיםעלול לפגוע במערכות הנוירולוגיות.

לשיחה חוזרת מלאו את הפרטים

טבלה זו רק ממחישה את הצורך ההכרחי בפיתוח מערכות של מיחזור פסולת אלקטרונית בצורה יעילה, ירוקה ומפוקחת. לכן אם מורידים מסדר היום את ההטמנה והשריפה של הפסולות נותרנו עם אופציה אחת שהיא המיטיבית ביותר לכל הצדדים.

שיטה של מיחזור פסולת אלקטרונית ושימור משאבים לשימוש חוזר. פסולת אלקטרונית מחייבת טיפול מקדים שמפריד בין הרכיבים בני מיחזור ובין החומרים המסוכנים, להם מוקדשת תשומת לב מירבית.

כך ניתן להקטין את הפגיעה בסביבה ולהשיב לתעשייה חומרי גלם הכרחיים שהפקתם עולה עשרות מונים יותר ממיחזורם. בנוסף ניתן למצוא במוצרי אלקטרוניקה חומרי גלם יקרי ערך כמו: זהב, כסף, פלדיום ועוד שמהווים חלק "מסבסוד" תעשיית מיחזור פסולת אלקטרונית. על מנת שממחזר פסולת אלקטרונית יעניק טיפול הוליסטי לכלל מרכיבי הפסולת האלקטרונית ולא רק לרכיבים היקרים הולכת ומתבססת מדיניות של חקיקה, אכיפה והתמקצעות הענף.

פסולת אלקטרונית – דרכים להתמודדות

התובנה בדבר ההשלכות על הסביבה מחלחלת בקרב מקבלי ההחלטות במדינה בעקבות תהליכים גלובליים וכמויות הולכות וגדלות של פסולת אלקטרונית מדי שנה.

הצעדים שננקטים כלולים: הגבלה, בקרה ופיקוח על יצרנים מוצרים אלקטרוניים ועידוד למעבר בתחליפים מזיקים פחות בהרכבת מוצרים אלקטרוניים. (חברת SAMSUNG פיתחה ייצור חדשני של טלוויזיות HD ללא שימוש בחומר המסוכן קדמיום) חיוב הפרדת פסולת אלקטרונית במתקני מיון מורשים וקביעת יעדי איסוף מחייבים לפסולת האלקטרונית.

התקינה האירופאית מחייבת איסוף של לפחות 4 קילו לנפש בשנה ומספר זה צפוי לעלות בקרוב. אחריות יבואנים מורחבת למשך כל אורך חיי המוצר הגבלת ייצוא פסולת אלקטרונית ממדינות מפותחות למדינות מתפתחות (Not In My Back Yard).

הגבלה של הטמנה ושריפת פסולת אלקטרונית ועידוד ע"י תמריצים לטיפול ומיחזור הפסולת. בנוסף מדינת ישראל חוקקה חוק פסולת אלקטרונית לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב-2012.
מטרת החוק היא כלשונו: "לקבוע הסדרים לעניין טיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות ובמצברים, כדי לעודד שימוש חוזר בציוד חשמלי ואלקטרוני, לצמצם את כמות הפסולת הנוצרת מציוד חשמלי ואלקטרוני ומסוללות ומצברים ולמנוע את הטמנתה, ולהקטין את ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות השליליות של ציוד חשמלי ואלקטרוני ושל סוללות ומצברים ושל פסולת ציוד וסוללות".

חברת שורו הינה מהחברות המובילות בישראל בתחום מיחזור פסולת אלקטרונית בכל האספקטים של תהליך המיחזור. החל מאיסוף ציוד ופסולת אלקטרונית, מחשבים, ציוד תקשורת, סוללות ומצברים מחברות, מפעלים וארגונים גדולים לצורך מיחזור ידידותי לסביבה. במתקן המיחזור שלנו מטפלים בעשרות טונות של פסולת אלקטרונית מידי חודש, ובמגוון רחב של ציוד מיחשוב ואלקטרוניקה הדורש תהליך טיפול ופירוק מורכבים עד לרמת חומרי הגלם. בעקבות הקפדה על תהליך מיחזור ירוק ושמירה על כדאיות קנתה לעצמה מעמד מוביל בענף בזכות רמת המקצועיות, שירות מהיר ואמין ושמירה על מחירים תחרותיים.

שורו משמשת כקבלן פינוי מורשה מטעם תאגידי המיחזור המוכרים, לצורך פינוי פסולת אלקטרונית מעסקים לצורך עמידה בדרישות החוק וכן פועלת כמתקן טיפול מאושר.

לחברה רישינות והיתרים מהמשרד להגנת הסביבה לפעילות המיחזור וכן הוסמכה ופועלת תחת תקני מערכות לניהול איכות ( ISO – 9001) ומערכות לניהול סביבתי ISO 14001) כאשר אנו משליכים פסולת אלקטרונית בצורה אחראית וירוקה אנחנו לוקחים חלק בתיקון המצב המסוכן שעלול להחמיר.

זה התפקיד של כולנו להימנע מהשלכת פסולת מסוכנת זו למזבלה או להטמנה ולהעביר אותה למתקן טיפול מורשה.

זהו צעד משמעותי שכל אחד מאיתנו יכול לנקוט על מנת לשמר את הסביבה ולהגן על בריאותנו ובריאות הסובבים אותנו. קבע עוד היום מועד איסוף וצוות שלנו יגיע אלייך במהרה לאסוף את הפסולת האלקטרונית שברשותך.

זהו צעד קטן לך וצעד גדול למען מטרה חברתית-אקולוגית חשובה, הגנה על כדור הארץ ומשאביו.

מוזמנים לקרוא בנוסף:

שירותי מיחזור נוספים:

אודות שורו

חברת שורו – מיחזור אלקטרוניקה, הינה מהחברות המובילות בישראל בתחום מיחזור פסולת אלקטרונית (Electronic Recycling).
החברה אוספת מגוון ציוד ופסולת אלקטרונית, מחשבים, ציוד תקשורת, סוללות ומצברים, מחברות, מפעלים וארגונים גדולים לצורך מיחזור ידידותי לסביבה.

פרטי יצירת קשר

מלאו את הפרטים בטופס:

הפתרונות שלנו בסרטון קצר

סרטון מיחזור אלקטרוניקה
נגן וידאו
דילוג לתוכן