חוק פסולת אלקטרונית מידע

עם התפתחות הטכנולוגיה בעשורים האחרונים הופך השימוש במכשירים אלקטרוניים וחשמליים לנפוץ יותר ויותר.
מכיוון שהתקדמות הטכנולוגיה והידע הופכים מכשירים רבים, כמו למשל מחשבים, מכשירי טלפון ניידים ועוד, למיושנים כבר זמן קצר לאחר קנייתם, נוצר מצב שמכשירי חשמל ואלקטרוניקה רבים, כמו גם מצברים וסוללות בגדלים שונים, מצאו את דרכם לאתרי פסולת.

כדי לצמצם את הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה מהטמנת מכשירים אלה באתרי הפסולת, נחקק בשנת 2014 חוק מיחזור אלקטרוניקה.

מה מוגדר פסולת אלקטרונית?

במשרד לאיכות הסביבה אשר יזם את חוק פסולת אלקטרונית, הוגדרו סוגי המכשירים והמוצרים עליהם חל החוק. החוק מגדיר כפסולת אלקטרונית כל מכשיר או ציוד אשר פועל באמצעות זרם חשמלי או שדה אלקטרומגנטי, כמו גם מכשירי עזר ומדידה לזרם חשמלי, ואשר מותאמים לעבודה במתח חשמלי של עד בין 1000 ל 1500 וולט בהתאם לסוג הזרם. מכך משתמע שהחוק מתכוון למכשירים קטנים ובינוניים, בעיקר לכל סוגי המכשור הביתי ולחלק מציוד חשמלי תעשייתי.

לשיחה חוזרת מלאו את הפרטים

למה צריך חוק פסולת אלקטרונית?

וק פסולת אלקטרונית נחקק כאמור בכדי לצמצם את הנזק שעלולה לגרום פסולת כזו לסביבה. כיאה למדינה מפותחת, כמות הפסולת האלקטרונית הולכת וגדלה משנה לשנה, וכבר כיום יש מעל 150 טון מכשירים המוגדרים כפסולת אלקטרונית.

כמות כזו מצדיקה את המהלך של חקיקת חוק פסולת אלקטרונית, כדי להפוך חלק נכבד מהחומרים הללו למשאבים לשימוש חוזר, במקום להפנותם לאתרי פסולת והפיכתם למטרד.

מיחזור פסולת אלקטרונית כיום זה דבר הכרחי. פסולת אלקטרונית מורכבת מכ – 50% ברזל, כ- 20% פלסטיק, 10% מתכות שונות ויש בה עוד מספר מרכיבים, בין היתר מספר אחוזים של מעגלים מודפסים.

יש סוגי פסולת, כמו נייר או זכוכית למשל, שהרכבן הומוגני ולכן קל יחסית למחזרן. פסולת אלקטרונית מורכבת מסוגי חומרים שונים, ולכן יש לקבוע תקנות שיסדירו את נושא מחזורה, כדי למנוע מצב אשר שכיח בלא מעט מדינות בעולם השלישי, בהן מפרקים מתוך המוצר את החומר שרוצים ואת יתר החלקים זורקים או מטמינים.

חוק פסולת אלקטרונית מכיל תקנות שונות שמסדירות את אופן הפירוק והטיפול במכשירים, לצורך הוצאת הרכיבים בעלי הערך מתוכם. פעולות אלה חייבות להתבצע במקום בעל תשתית בטיחותית וסביבתית כדי למנוע זיהומים.

מה אומר חוק פסולת אלקטרונית?

העיקרון המנחה בכל סעיפי חוק פסולת אלקטרונית הוא שכל מי שמייצר, מוכר או משווק מוצרים הכלולים בחוק מחויב למחזר, להעביר למחזור או לאפשר ללקוחותיו למסור את המוצרים הישנים לצורך מחזורם.

בכל מקום בו נמכרות סוללות חייבים להציב מיכל לאיסוף סוללות ומצברים ישנים. כל יצרן או יבואן של ציוד אלקטרוני מחויב למחזר או להעביר למחזור לפחות חצי ממשקל הציוד שמכר.

יצרן או יבואן של סוללות ומצברים מחויב למחזר כשליש מסך המוצרים שמכר. כך משווק של מוצרים אלקטרונים ביתיים מחויב לפנות מבית הלקוח, ללא תמורה, את המוצר הקודם שמוחלף בזה שסופק. מדובר במקררים, מכונות כביסה, תנורים, מכשירי טלוויזיה וכדומה.

כל רשות מקומית מחויבת להתקשר בחוזה עם חברת פינוי פסולת אלקטרונית כמו "שורו", וכן לפנות לפי דרישה מכשירים כאלה מבתי הגרים בתחומה. חוק פסולת אלקטרונית גם אוסר הטמנת ציוד אלקטרוני שלא עבר תהליך של מחזור באחד התאגידים המתמחים בכך.

מוזמנים לקרוא בנוסף:

שירותי מיחזור נוספים:

אודות שורו

חברת שורו – מיחזור אלקטרוניקה, הינה מהחברות המובילות בישראל בתחום מיחזור פסולת אלקטרונית (Electronic Recycling).
החברה אוספת מגוון ציוד ופסולת אלקטרונית, מחשבים, ציוד תקשורת, סוללות ומצברים, מחברות, מפעלים וארגונים גדולים לצורך מיחזור ידידותי לסביבה.

פרטי יצירת קשר

מלאו את הפרטים בטופס:

הפתרונות שלנו בסרטון קצר

סרטון מיחזור אלקטרוניקה
נגן וידאו
דילוג לתוכן